Nagy valószínűséggel az ügyfeled nem fog egy komplett funkció leírást adni. Véleményem szerint nem is várható el tőle, hogy ilyen mélyen beleássa magát, viszont neked nem célszerű hozzálátnod a struktúra és a design terveknek, amíg nem vagy tisztában az összes funkció pontos működésével.
Mit értek funkció alatt? Pl., ha az ügyfél azt mondja, hogy "szeretném, ha lenne lehetőség arra, hogy a látogató feliratkozhasson hírlevélre". Ez egy funkció, amit Ő szeretne. Elsőre egyértelműnek tűnik, ami nem szorul magyarázatra, pedig nem az. Tisztáznunk kell, hogy hogyan működik. Pl., Rákattint egy menüre, ahol beírja az e-mail címét, az e-mail címre kimegy egy automatikus üzenet, amiben megköszönjük, hogy megrendelte a hírlevelet vagy hogyan? Talán több féle hírlevél van? Napi? Heti? Havi? Milyen módszerrel választja ki a felhasználó a neki legmegfelelőbbet? Hogyan iratkozik le? Stb. Ezer lehetőség, ami mind kidolgozásra szorul. Ha kidolgozod, egyeztetsz az ügyfeleddel, hogy ezt képzelte-e el, akkor az elemekkel már tudsz számolni a design során és a programozási árajánlatnál is. Egy hírlevél feliratkozás számtalan al-funkciót is tartalmazhat, ami nagymértékben módosíthatja a kivitelezés árát.
Egy másik példa: "Legyen benne fórum is." Ez sem ilyen egyszerű, mert nem tudhatod, hogy mire gondol? Nem tudod a fórum funkcióit, felhasználó típusait, jogosultságaikat... stb. Nem tudhatod, hogy ingyenes fórum motort szeretne beintegrálni, vagy azt szeretné, hogy tervezz egy újat a nulláról, sajátos ergonómiával. Ezért tisztáznod kell minden apró részletét, és ki kell dolgoznod a működését, mintha egy weboldaltól független különálló modul lenne.
A munkadíjad legyen funkciónként. Így Ő sem kér több funkciót, mint amire feltétlenül szüksége lenne. Nem az ügyfél hibája, de sokszor nem tudja, hogy egy-egy funkciónak milyen magas a bonyolultsági foka. Ez a munkafázis erre is tökéletesen alkalmas, hogy éreztesse az általa megálmodott funkciók komplexitását, egyben előrevetítve, hogy az adott funkció későbbi kivitelezése sem lesz problémamentes. Ebben a fázisban még vissza lehet lépni, és le lehet mondani funkciókról. Ha ezt kihagynánk, később a tényleges kivitelezés során fedeznénk fel a meg nem beszélt hiányosságokat, ami katasztrófához vezethet a designban, programozásban, határidőben és anyagiakban egyaránt.
Te hogyan kezeled a funkciókat? Mi erre a Te munkamódszered? Mik a tapasztalataid? Szólj hozzá Te is...