HTML

Vizuális kommunikáció és egyéb állatfajok

Gergely István reklámgrafikus és animátor blogja a vizuális kommunikációról, online marketingről és a vizuális kultúra fogalmáról. Kapcsolat a szerzővel: istvanovics@gmail.com, tel.: +36 30 576 1907, www.istvanovics.hu

Rovatok

Friss topikok

Linkblog

Ha hasznosnak találod az írást, iratkozz fel az RSS-re

2011.03.26. 14:06 Gergely István

Tartalomszerkesztő partner jelentkezését várom

Címkék: állás gasztronómia szerkesztő tulajdonjog inyencmagazin gasztrószerkesztő

Az inyencmagazin.hu gasztronómiához értő tartalomszerkesztő partnert keres. Amennyiben érdekel egy hosszútávú együttműküdés és részesedés az oldal tulajdonjogából írj az istvanovics@gmail.com címre. Rövid témábavágó önéletrajzzal. ( Kérlek oszd meg ezt a felhívást. Lehet, hogy ismerőseid között találjuk meg az ideális partnert! )

Szólj hozzá!

2010.09.22. 21:32 Gergely István

Új funkciók és változások az inyencmagazin.hu recept-megosztós közösségi oldalon!

Címkék: usability web funkciók inyencmagazin


  • A legfontosabb változás, hogy ezentúl Nem a beceneveddel, hanem az E-mail címeddel kell bejelentkezned!
  • Recept lenyíló menü: A receptek menüpont melletti nyilacska lenyíló kategóriáiból, gyorsabban és könnyebben szűrhetsz a receptekre.
  • Új ÉLŐ recept és profil kereső: Kereshetsz receptekre és barátokra egyaránt. Ahogy elkezded írni a keresett szót, a kereső a negyedik karaktertől ÉLŐ javaslatokkal lát el, így sokkal gyorsabban megtalálhatod, amit vagy akit keresel! ( Fontos tudni, hogy csak azokat a barátokat tudod megtalálni a keresővel, akik kitöltötték a Nevüket. A kereső nem keres becenevekre. Ha szeretnéd, hogy az ismerőseid megtaláljanak, akkor töltsd ki a teljes neved a Profil adataim -alatt. )
  • Új Saját lenyíló menü: A Saját lenyíló menüből(nyilacska) eléred az összes funkciót, amit eddig csak a Saját oldaladról érhettél el. Kényelmesebbé teszi az oldal használatát!
  • Új regisztrációs lap: Ha ismerősöd az inyencmagazinra téved, ezentúl sokkal egyszerübben és kényelmesebben regisztrálhat. Az új regisztrációs lap jobban kézre áll és kevesebb időt rabol el az emberek idejéből.
  • Ötleted van? Írd meg nekünk! Az inyencmagazinnak fontosak a felhasználói visszajelzések! Ha ötleted van vagy hibát találsz, írj nekünk!

Ha hozzászolnál vagy kérdésed van a fejlesztéssel, ráncfelvarrással kapcsolatban írj kommentet! Vitassuk meg! Még közel sincs vége! :) Következő lépésben a recept felviteli lapot kell észerüsíteni usability szempontból!

Szólj hozzá!

2010.03.08. 15:39 Gergely István

Elindult az inyencmagazin.hu! Receptmegosztós közösségi weboldal!

Címkék: magazin oldal közösségi receptes inyencmagazin inyenc receptes oldal

Örömmel értesítek mindenki, hogy sikerült elindítani a www.inyencmagazin.hu receptmegosztós közösségi weboldalt. Az oldalt több mint egy éve készítjük a kitalálástól a designon át a megvalósításig! Most indult el ezért mint minden induló oldalnál biztosan lesznek még hibák de javítjuk folyamatosan. Nagyon számítok az észrevételeitekre. Ha hibát találtok vagy ergonómiai hiányosságot, akkor kérlek írjatok !

Ami gond, hogy az oldal még üres. Ezért örülnék ha tudnátok recepteket feltölteni, hogy minél hamarabb beindulhasson. Persze ez csak azoknak szól akik szeretnek főzni :)

www.inyencmagazin.hu

Szólj hozzá!

2010.02.22. 22:32 Gergely István

Web design managemant - 02. Funkcionalitások kidolgozása

Címkék: web tervezés funkciók web funkcionalitás weboldal funkciók funkció menedzsment funkció manademant

Nagy valószínűséggel az ügyfeled nem fog egy komplett funkció leírást adni. Véleményem szerint nem is várható el tőle, hogy ilyen mélyen beleássa magát, viszont neked nem célszerű hozzálátnod a struktúra és a design terveknek, amíg nem vagy tisztában az összes funkció pontos működésével.

Mit értek funkció alatt? Pl., ha az ügyfél azt mondja, hogy "szeretném, ha lenne lehetőség arra, hogy a látogató feliratkozhasson hírlevélre". Ez egy funkció, amit Ő szeretne. Elsőre egyértelműnek tűnik, ami nem szorul magyarázatra, pedig nem az. Tisztáznunk kell, hogy hogyan működik. Pl., Rákattint egy menüre, ahol beírja az e-mail címét, az e-mail címre kimegy egy automatikus üzenet, amiben megköszönjük, hogy megrendelte a hírlevelet vagy hogyan? Talán több féle hírlevél van? Napi? Heti? Havi? Milyen módszerrel választja ki a felhasználó a neki legmegfelelőbbet? Hogyan iratkozik le? Stb. Ezer lehetőség, ami mind kidolgozásra szorul. Ha kidolgozod, egyeztetsz az ügyfeleddel, hogy ezt képzelte-e el, akkor az elemekkel már tudsz számolni a design során és a programozási árajánlatnál is. Egy hírlevél feliratkozás számtalan al-funkciót is tartalmazhat, ami nagymértékben módosíthatja a kivitelezés árát.

Egy másik példa: "Legyen benne fórum is." Ez sem ilyen egyszerű, mert nem tudhatod, hogy mire gondol? Nem tudod a fórum funkcióit, felhasználó típusait, jogosultságaikat...  stb. Nem tudhatod, hogy ingyenes fórum motort szeretne beintegrálni, vagy azt szeretné, hogy tervezz egy újat a nulláról, sajátos ergonómiával. Ezért tisztáznod kell minden apró részletét, és ki kell dolgoznod a működését, mintha egy weboldaltól független különálló modul lenne.

A munkadíjad legyen funkciónként. Így Ő sem kér több funkciót, mint amire feltétlenül szüksége lenne. Nem az ügyfél hibája, de sokszor nem tudja, hogy egy-egy funkciónak milyen magas a bonyolultsági foka. Ez a munkafázis erre is tökéletesen alkalmas, hogy éreztesse az általa megálmodott funkciók komplexitását, egyben előrevetítve, hogy az adott funkció későbbi kivitelezése sem lesz problémamentes. Ebben a fázisban még vissza lehet lépni, és le lehet mondani funkciókról. Ha ezt kihagynánk, később a tényleges kivitelezés során fedeznénk fel a meg nem beszélt hiányosságokat, ami katasztrófához vezethet a designban, programozásban, határidőben és anyagiakban egyaránt.

Te hogyan kezeled a funkciókat? Mi erre a Te munkamódszered? Mik a tapasztalataid? Szólj hozzá Te is...

Szólj hozzá!

2010.02.21. 20:48 Gergely István

Web design managemant - 01. Tartalom és funkcionalitások

Címkék: tartalom design web és webdesign funkcionalitás managemant jumpchart webdesign managemant web design managemant web funkcionalitás web tervezés webdesign tervezés webdesign menedzsment web design menedzsment

Ha egy ügyfeled web tervezésre kér fel, akkor kérd, hogy a tényleges munka elkezdése előtt készítse el a weboldala tartalmát, és írja össze a funkcionalitásokkal kapcsolatos összes elképzelését. Segíts neki tanácsaiddal, hiszen a Te érdeked is, hogy helyesen és átláthatóan állítsa össze. Magyarázd meg neki érthetően, hogy ez a sorrend megkerülhetetlen, hiszen a tartalom elemei és az álltala elképzelt funkcionalitásoktól függ a későbbi webdesign, a programozás ára és időtartama is. - Vigyázz! A legtöbb ügyfél nincs tisztában azzal a ténnyel, hogy egy weboldal tervezése igen kemény munkával jár az ügyfél részéről is. A tartalom összeállítása nagyon időigényes és ráadásul megfelelő képzettséget is igényel. Ha azt szeretné tőled, hogy kezd el a designt és a tartalmat majd utólag pótoljátok, hiszen az oldal úgyis adminos, akkor ne menj bele. Minden "soha véget nem érő" projekt így kezdődik. -

A tartalmat és a funkcionalitásokat menünként jól strutúrálva vedd át, hogy minél kevesebb munkád legyen vele. E-mail és word formában az átláthatóság majdnem lehetetlen, ezért javaslom, hogy használj egy tartalom management szoftvert, ami egyszerüsíti az ügyfeled munkáját és egyben számodra is egyértelműbb információt ad. Ilyen weboldal például a Jumpchart.com. A használata nagyon egyszerű. Az ügyfeled gyakorlatilag saját maga felépítheti a weboldalát és a projekt résztvevői még kommunikálhatnak is egymással, oldalanként kommentezhetnek. Mindennek nyoma marad, így nem történhet meg, hogy egy későbbi design fázisban büntetlenül módosíthatja a weboldal tartalmár visszamenőleg. A Jumpchart-al a tartalom mellett oldalanként be is írhatja a funkciókat komentként, ami még többet segíthet a web struktúra összeállításánál.

Ne fogadj el félbehagyott tartalmat, mert az olyan mintha el sem kezdték volna és később nem fogod tudni pótolni extra munka nélkül.  Ha elakad és képtelen elkészíteni, akkor ajánlj neki szövegírót. - Tapasztalataim szerint az ügyfelek nagy része nem is tudja, hogy létezik szövegíró, ezért fontos tájékoztatni, akár egyből egy megbeszélt árral kínálni. Ha fontos az ideje és profi munkát akar, akkor nagy valószinűséggel el is fogja fogadni, hiszen az Ő érdekét szolgálja.

Az elkészült Tartalom és funkcionalitásokat tedd mellékletként a megbízási szerződéshez, hogy egyértelmű legyen mire épülnek a későbbi munkafázisok.

Segítsünk egymásnak és a szakmának...  Te hogyan kezeled a tartalmat ? Mit használsz tartalom managementre ?

Szólj hozzá!

2010.01.22. 09:00 Gergely István

Inyencmagazin.hu banner kampány véleményezés

Kedves Látogató,

Hamarosan elindul egy új weboldalam az inyencmagazin.hu. A reklám banner elkészítése folyamatban van és el is készült egy verzió...  arra szeretnélek megkérni, hogy kattints rá az alábbi linkre, nézd meg a banner animációt és töltsd ki az alábbi űrlapot a Te véleményeddel.

http://www.istvanovics.hu/_inyenc_banner_teszt/_Anim_04.html

Sokat segítenél vele!

1 komment

2009.03.19. 19:19 Gergely István

Mi a Logó? Varázslat? Van benne az is!

A Logó megkülönböztető vizuális jelképe egy vállalatnak, szolgáltatásnak, terméknek, ami tudat alatti emlékeztetőűl szolgál a vásárlóknak, ügyfeleknek, a vállalattal, szolgáltatással, termékkel kapcsolatos pozitív vagy negatív tapasztalatokról. A Logó emlékezteti az ügyfeleket, vásárlókat, a vállalat velük szembeni magatartására, termékei, szolgáltatásai jellemzőire és az ezek álltal felidézett pozitív vagy negatív érzelmekre. A logó a legfontosabb alap eleme az arculat és brand ( márka ) építésnek, mert minden egyéb arculati és kommunikációs anyagon szerepelnie kell, aláírásként, védjegyként.

 

A Logó önmagában üres, tartalmatlan és értelmetlen.  Ha ránéznek, nem mond semmit, nem utal semmire. A logó a cég müködése során kap értéket, jelentést.

 

Logója lehet: vállalatnak, terméknek, szolgáltatásnak, politikai szervezetnek, sport szövettségnek, TV csatornának, újságnak, magazinnak, személynek stb.

 

A Logó alkalmazása egy vállalat vagy termék beazonosítására, nemzetközi norma lett. Minden személy igényli, hogy létezzen egy termékhez vagy szolgáltatáshoz köthető jel, amivel az beazonosítható a számára.

 

Az emberek minden céggel kapcsolatos információt, amit hallanak, látnak, tapasztalnak asszociálnak a cég logójával, mert így könnyebb elraktározni a minket körülvelő információkat ha kapcsolni tudjuk valamihez, ami egyszerű és megjegyezhető. A vizualitás tudat alatt ható folyamat. Az emberekben tudat alatt összekapcsolódik a cég kommunikációja a logóval és így jelentést ad a logónak. Amit kommunikálsz a cégeddel azt fogja jelenteni a Logód. A Logót Te töltöd meg tartalommal. Mondhatnánk úgy is elvontan, emberi példával, hogy amilyen vagy te és, ahogyan viselkedsz a környezeteddel és ahogyan öltözől és végzed a feladataidat, olyan lesz a körülötted levő emberek véleménye rólad. Te alakítod a logód tartalmát. A Te kezedben van a döntés, hogy kinek mi jut majd eszébe róla.

 

 

Példa a Logóra, mint megkülönböztető vizuális jelkép és asszociációs elem:

 

1. Fogkefe gyártó cég vagyok és <BB> a logóm, az még önmagában nem jelent semmit. De ha a médiában hetekig futtatok egy kampányt, aminek a szövege „Mióta a <BB> fogkefével mosom a fogamat, sokkal fehérebbek a fogaim, mint amikor a <CC> vel mostam.  Ha a TV reklámos kommunikáció sikeres volt, akkor a <BB> logó jelentést nyer. Ha az emberek a <BB> Logót látják, önmagában, akkor autómatikusan a Fehér fogakra, illetve a fehér fogak mesterére a <BB> fogkefére fognak gondolni, asszociálni.

 

2. Gyerekkorodban karácsonykor mindig egy bizonyos dalt énekeltetek. Nagyon meghitt kellemes volt a hangulat és mindenki ott volt, aki szerettél. A dal, amit énekeltetek, vagy a kis angyalka ami a karácsonyfa tetején volt minden karácsonykor, ha bármikor találkoznál vele…  ha mennél az úton és meglátnád az anygalkát egy kirakatban, vagy éppen a világ másik végén, egy kávézóban üldögélve, meghallod a karácsonyi dallt, akkor eszedbe fog jutni a gyerekkori karácsony. Egy egyszerű dalból, vagy a kis angyalkafigura láttán felidézhetsz egy egész gyerekkort. Na erre szolgál a Logó is. Az asszociációra. Hogy emlékezz arra a sok jóra, amit egy cég jelent neked, mint fogyasztónak. 

 

Ha az Apple alma logóját meglátod, akkor minden bizonnyal tudsz majd asszociálni arra, hogy mit jelent számodra. Azonnal bevillanak az Apple megbízható, igényes, minőségi termékei. És miért van ez ?  Az Apple Logója is csak egy üres jel, ami helyett bármi más is lehetne. Ha egy papagáj lett volna az Apple logója a kezdet kezdetén, akkor most minden papagájról az Apple jutna az eszünkbe. Az Apple a jól felépített kommunikációjával érte el, hogy az embereknek eszükbejusson a logó láttán, mindaz amit éveken keresztül kommunikált a TV-ben, interneten, sajtóban és amit maguk a termékek és ügyfélszolgálatuk kommunikál. A magatartásul, az áraik, a felhasználó központúság. Mindezt az információt ember nem tudná megjegyezni, viszont az információk álltal generált kellemes vagy negatív érzéseket összekötjük a logóval. Majd felídézzük ha ránézünk.

 

Segített ? Mondtam újat ?...  vagy letisztáztam azt ami nem volt tiszta ? 

Szolj hozzá! Számít a véleményed!

Szólj hozzá!

2009.03.12. 15:07 Gergely István

01. Ügyfél szemmel rovat - Miért fontos az arculat tervezés ?

Címkék: oktatás brand multimédia vállalkozás tervezés e mail katalógus oktató márka egyéniség arculat névjegy cégarculat fejléces milyen a jó arculat

Én, mint megrendelő, jogosan tehetem fel a kérdést, hogy miért fontos az arculat tervezés ? Miért költenék rá ? Van már fejléces papírom és névjegyem is, és szinte semmibe nem került, mert a gyerekem jól bánik a Corell Draw-val és megcsinálta nekem.

A kérdés jogos. Ügyfeleink számára a legtöbb esetben egy logó vagy egy fejléces papír csak egy tárgy. Maga a megfogható papír és maga a megfogható 350 grammos névjegy, valami szép grafikával és kapcsolati adatokkal. A vizuális kommunikációs kúltúra hiánya miatt sok cégvezető nem értékeli és nem is érti az arculati kommunikációs elemek vagy a brand építés fontosságát. Mi grafikusok, designerek, brand, márka építők-nek a feladata, hogy átadjuk ezt a kultúrát és megmagyarázzuk a müködését és a lényegét. Ezért indítottam el az Ügyfél szemmel nevű rovatot, amiben az induló cégek, kis és közép vállalkozások számára szeretném megmagyarázni az arculat és brand építés fontosságát, hogy még a vállalkozásuk elején képesek legyenek a jó irányba elindulni és nem utólag éveken keresztül pockolni az indulásnál elkövetett hibákat.

1. Személyes találkozó

Te mint üzletember, vagy a céged üzletkötője, titkárnője, űgyvezetője ha új ügyféllel találkozol, akkor tapasztalataim szerint, minden okom megvan feltételezni, hogy a találkozó alkalmával sor kerül névjegy kártya cserére, szerződés kötésre, árajánlat adásra, katalógus, vagy multimedia bemutató CD vagy akár számla átadására a találkozó alkalmával.

2. Kapcsolattartás e-mailben

Elektrónikus úton is napi kapcsolatban vagyunk ügyfeleinkkel. A legtöbb cég fejléces e-mailt használ. Fejléces Pdf vagy Word dokumentumban küldi át e-mailben az árajánlatot vagy a megállapodási szerződés tervezetet. Fejléces PoverPoint segítségével bemutatják ötleteiket egymásnak vagy akár elektronikus Pdf katalogust küldenek az érdeklődőknek.

3. Kapcsolattartás fax-al

Bizonyára fordult már elő, hogy egy partnernek vagy ügyfélnek az Árajánlatot, Számlát vagy a Szerződést faxon küldted át, mivel neki nem volt internetes kapcsolata, vagy, mert egyéb okok miatt ez volt az ügyfél kérése. A céges életben a fax egy elfogadott és ugyanolyan frekventáltan használt eszköz, mint az e-mail. Ezt felismerve a cégek faxra kialakított fejléces papírt is használnak a fent említett anyagok átküldésére.

4. Kapcsolattartás levélben

Bizonyára azzal sem mondok újat, hogy a céges életben a postai úton történő Számlázás, Árajánlat, Szerződés és promóciós anyag küldés is a mindennapos tevékenységek közé tartozik, a céges arculatra szabott borítékkal és a fejléces papírokkal és promóciós anyagokkal együtt.

5. Miért írtam le ezt a sok nyilvánvaló dolgot ?

Mielött még megköveznének, hogy miért vagyok képes ennyire butának nézni a cégvezetőket, és feltételezni azt, hogy ők a fenti négy ponttal ne lennének tisztában, felhívom a figyelmet, arra, hogy a fenti négy pont leírásával pontosan az volt a célom, hogy éreztessem, ezen pontok általánosságát. Mindenki álltal efogadott, hogy egy cégnek van névjegye, fejléces papírja, egyedi számlája, fejléces e-mailje, sok esetben katalógusa és egyéb fent említett kommunikációs anyagok. Te mint cégvezető, nem vagy se több, se jobb a többi cégnél azért, mert Te céges névjegyet, fejléces papírt vagy fejléces e-mailt használsz, hiszen mindenki ezt teszi! De mégis mi az ami ki tud emelni a többi cég közül ? Mi az ami rád irányítja a figyelmet, hogy te más vagy mint a többi milliárd cég, akik ugyanezekkel a megoldásokkal kommunikálnak ? Na mi lehet az ? Az arculat ! Az arculat tervezés álltal leszel egyedi. Az arculat tervezés álltal kapsz egyéniséget ! Az arculat tervezés segít neked, hogy megkülönböztethető legyél a többi millió hasonló profilú cégtől, mint ami a Te céged profilja.

A fenti 4 példával próbáltam bemutatni, hogy minden információ csere az ügyféllel, legyen az személyes, e-mailen, faxon keresztül vagy postai úton, kommunikációt kezdeményez az ügyféllel. A személyes találkozó alkalmával, a cégvezető, vagy ügynök egyénisége segítheti a tárgyalás kimenetelét, hiszen az emberek vonzódnak az egyenes, barátságos, kellemes, egyéniségű emberekhez. Tehát személyes úton adhat támogatást a személyiséged és a személyes meggyőző erőd. Viszont e-mailben, levélben, faxon, a személyesen átadott anyagokban, amikor Te, már nem vagy jelen, akkor is ott kell, lennie az egyéniségednek, különben erőtlenné válik a céged az ügyfelek szemében! Ha ránéznek a névjegyedre, a katalógusodra, az árajánlatra amit küldesz, érződnie kell a céged egyéniségének, értékeinek.  A céged egyénisége, amit szintén az arculattervezéssel lehet elérni.

Ezért nem mind egy, hogy ki tervezi az arculatodat! A szomszéd tizenéves srác, vagy egy tapasztalatlan, kezdő grafikus, vagy akár a gyereked, aki csak játszik a rajzoló programmal, de nem tudatos a használata, nagyon nagy kárt tud okozni az arculatodban és nagyon gyerekessé és primitív, nem professzionálissá tudja tenni az arculatod álltal közvetített egyéniséget, ami jellemez téged, a cégedet, a cégfilozófiádat, mindent. Ez alapján fognak megítélni. Ha nem vagy igényes az arculatodban, akkor valószínü, hogy a szolgáltatásaidban vagy termékeidben sem!

Hogy milyen a jó arculat ? Honnan állapíthatod meg, hogy neked jó arculatod van-e ? Átadja-e a megfelelő, igényes vagy akár laza egyéniséget, azt megtudhatod a következő fejezetből.

Addig is, kérlek segíts nekem és töltsd ki az alábbi kérdőívet. A kérdőívben felteheted kérdéseidet, tanácsot, véleményt kérhetsz cserébe és e-mailben válaszolni fogok neked. Ha publikusan szeretnél hozzászólni, kattincs a szolj hozzá feliratra és írj kommentet.

Az alábbi linkre kattintva érheted el a kérdőívet( előre is köszönöm a segítségedet):
http://spreadsheets.google.com/viewform?formkey=cEVHTnZNalZwLWhxUm5MZjNGTV80SkE6MA..

 

5 komment

2008.12.06. 18:11 Gergely István

Gergely István reklámgrafikus weboldala

Címkék: design reklám online marketing designer piackutatás arculattervezés hellókarácsony vizuális kommunikáció gergely istván reklámgrafika vizuális kúltúra

Kedves látogatók, engedjétek meg, hogy bemutassam új weboldalamat ami még sok csíszolásra szorul de a show reel és videó munkák tekintetében elkészültnek mondható.  Folyamatosan frissítem és javítom és upgradolom a új és régebbi még be nem mutatott munkákat. Ha bárkinek pozitív vagy negatív véleménye van az oldalammal kapcsolatban kérem írjon nekem. www.istvanovics.hu

Szólj hozzá!