Én, mint megrendelő, jogosan tehetem fel a kérdést, hogy miért fontos az arculat tervezés ? Miért költenék rá ? Van már fejléces papírom és névjegyem is, és szinte semmibe nem került, mert a gyerekem jól bánik a Corell Draw-val és megcsinálta nekem.
A kérdés jogos. Ügyfeleink számára a legtöbb esetben egy logó vagy egy fejléces papír csak egy tárgy. Maga a megfogható papír és maga a megfogható 350 grammos névjegy, valami szép grafikával és kapcsolati adatokkal. A vizuális kommunikációs kúltúra hiánya miatt sok cégvezető nem értékeli és nem is érti az arculati kommunikációs elemek vagy a brand építés fontosságát. Mi grafikusok, designerek, brand, márka építők-nek a feladata, hogy átadjuk ezt a kultúrát és megmagyarázzuk a müködését és a lényegét. Ezért indítottam el az Ügyfél szemmel nevű rovatot, amiben az induló cégek, kis és közép vállalkozások számára szeretném megmagyarázni az arculat és brand építés fontosságát, hogy még a vállalkozásuk elején képesek legyenek a jó irányba elindulni és nem utólag éveken keresztül pockolni az indulásnál elkövetett hibákat.
1. Személyes találkozó
Te mint üzletember, vagy a céged üzletkötője, titkárnője, űgyvezetője ha új ügyféllel találkozol, akkor tapasztalataim szerint, minden okom megvan feltételezni, hogy a találkozó alkalmával sor kerül névjegy kártya cserére, szerződés kötésre, árajánlat adásra, katalógus, vagy multimedia bemutató CD vagy akár számla átadására a találkozó alkalmával.
2. Kapcsolattartás e-mailben
Elektrónikus úton is napi kapcsolatban vagyunk ügyfeleinkkel. A legtöbb cég fejléces e-mailt használ. Fejléces Pdf vagy Word dokumentumban küldi át e-mailben az árajánlatot vagy a megállapodási szerződés tervezetet. Fejléces PoverPoint segítségével bemutatják ötleteiket egymásnak vagy akár elektronikus Pdf katalogust küldenek az érdeklődőknek.
3. Kapcsolattartás fax-al
Bizonyára fordult már elő, hogy egy partnernek vagy ügyfélnek az Árajánlatot, Számlát vagy a Szerződést faxon küldted át, mivel neki nem volt internetes kapcsolata, vagy, mert egyéb okok miatt ez volt az ügyfél kérése. A céges életben a fax egy elfogadott és ugyanolyan frekventáltan használt eszköz, mint az e-mail. Ezt felismerve a cégek faxra kialakított fejléces papírt is használnak a fent említett anyagok átküldésére.
4. Kapcsolattartás levélben
Bizonyára azzal sem mondok újat, hogy a céges életben a postai úton történő Számlázás, Árajánlat, Szerződés és promóciós anyag küldés is a mindennapos tevékenységek közé tartozik, a céges arculatra szabott borítékkal és a fejléces papírokkal és promóciós anyagokkal együtt.
5. Miért írtam le ezt a sok nyilvánvaló dolgot ?
Mielött még megköveznének, hogy miért vagyok képes ennyire butának nézni a cégvezetőket, és feltételezni azt, hogy ők a fenti négy ponttal ne lennének tisztában, felhívom a figyelmet, arra, hogy a fenti négy pont leírásával pontosan az volt a célom, hogy éreztessem, ezen pontok általánosságát. Mindenki álltal efogadott, hogy egy cégnek van névjegye, fejléces papírja, egyedi számlája, fejléces e-mailje, sok esetben katalógusa és egyéb fent említett kommunikációs anyagok. Te mint cégvezető, nem vagy se több, se jobb a többi cégnél azért, mert Te céges névjegyet, fejléces papírt vagy fejléces e-mailt használsz, hiszen mindenki ezt teszi! De mégis mi az ami ki tud emelni a többi cég közül ? Mi az ami rád irányítja a figyelmet, hogy te más vagy mint a többi milliárd cég, akik ugyanezekkel a megoldásokkal kommunikálnak ? Na mi lehet az ? Az arculat ! Az arculat tervezés álltal leszel egyedi. Az arculat tervezés álltal kapsz egyéniséget ! Az arculat tervezés segít neked, hogy megkülönböztethető legyél a többi millió hasonló profilú cégtől, mint ami a Te céged profilja.
A fenti 4 példával próbáltam bemutatni, hogy minden információ csere az ügyféllel, legyen az személyes, e-mailen, faxon keresztül vagy postai úton, kommunikációt kezdeményez az ügyféllel. A személyes találkozó alkalmával, a cégvezető, vagy ügynök egyénisége segítheti a tárgyalás kimenetelét, hiszen az emberek vonzódnak az egyenes, barátságos, kellemes, egyéniségű emberekhez. Tehát személyes úton adhat támogatást a személyiséged és a személyes meggyőző erőd. Viszont e-mailben, levélben, faxon, a személyesen átadott anyagokban, amikor Te, már nem vagy jelen, akkor is ott kell, lennie az egyéniségednek, különben erőtlenné válik a céged az ügyfelek szemében! Ha ránéznek a névjegyedre, a katalógusodra, az árajánlatra amit küldesz, érződnie kell a céged egyéniségének, értékeinek. A céged egyénisége, amit szintén az arculattervezéssel lehet elérni.
Ezért nem mind egy, hogy ki tervezi az arculatodat! A szomszéd tizenéves srác, vagy egy tapasztalatlan, kezdő grafikus, vagy akár a gyereked, aki csak játszik a rajzoló programmal, de nem tudatos a használata, nagyon nagy kárt tud okozni az arculatodban és nagyon gyerekessé és primitív, nem professzionálissá tudja tenni az arculatod álltal közvetített egyéniséget, ami jellemez téged, a cégedet, a cégfilozófiádat, mindent. Ez alapján fognak megítélni. Ha nem vagy igényes az arculatodban, akkor valószínü, hogy a szolgáltatásaidban vagy termékeidben sem!
Hogy milyen a jó arculat ? Honnan állapíthatod meg, hogy neked jó arculatod van-e ? Átadja-e a megfelelő, igényes vagy akár laza egyéniséget, azt megtudhatod a következő fejezetből.
Addig is, kérlek segíts nekem és töltsd ki az alábbi kérdőívet. A kérdőívben felteheted kérdéseidet, tanácsot, véleményt kérhetsz cserébe és e-mailben válaszolni fogok neked. Ha publikusan szeretnél hozzászólni, kattincs a szolj hozzá feliratra és írj kommentet.
Az alábbi linkre kattintva érheted el a kérdőívet( előre is köszönöm a segítségedet):
http://spreadsheets.google.